
Björn Rosengren och ABB tror på Norra Sverige!
– Vi tänker fördubbla antalet medarbetare från 350 till 700 och även Sundsvallskontoret som jag besökt i ett par dagar i samband med Bünsow Business Growth Forum ska växa med 20–30 procent.
ABB:s VD och koncernchef Björn Rosengren har en speciell känsla för den här delen av Sverige. Redan i mitten av 90-talet blev han chef för Nordhydraulic i Kramfors och han ser att norra Sverige har ett antal trumfkort i den nya konkurrensen kring den gröna omställningen.
- Det handlar om världens grönaste elnät, våra naturtillgångar, ett ”industriellt DNA” och vår förmåga att locka kapital, kompetens och aktörer som bidrar till utvecklingen, menar han.
Som högste chef för ett globalt bolag med 105 000 anställda – 3 700 i Sverige – känner han ändå en viss oro över att globaliseringsprocessen är på väg att övergå till en ”de-globalisering” med nationalistiska strömningar i bland annat Indien, Kina och USA.
Det viktigaste verkar ha blivit att producera för den nationella marknaden, i stället för den globala, anser han. Det har även medfört att ABB själva nu mer och mer jobbar enligt konceptet ”Local to local” och bygger upp sina verksamheter nära kunden. De produkter som tillverkas i ABB:s anläggningar i till exempel Kina och Europa säljs därför till 95 procent i just det land där produktionen sker.
Ändå återkommer han i sitt föredrag hela tiden till de satsningar som ABB gör just i vår del av Sverige. Renewcell i Sundsvall – världens första kommersiella återvinningsanläggning för textilier – är ett exempel där ABB står för den stora delen av teknologin som styrsystem och motorer bland annat.
ABB (ASEA till en början) firar 140 år i år och utvecklingen och den gröna omställningen i norra Sverige kommer att bidra till att vi lever i minst 140 år till, säger Björn Rosengren.